Czwartek, 20 Stycznia, 2022     ostatnia aktualizacja 18-01-2022
 
Chilijskie ikony
 
2008-06-21

Icon wines to dziś najbardziej prestiżowa kategoria win chilijskich. Swoje super-wino chce mieć niemal każda szanująca się wytwórnia. Termin wszedł do powszechnego obiegu i choć wina-ikony mają bardzo różną jakość, z pewnością stanowią wizytówkę producentów spod Andów.



Wszystko zaczęło się w 1990 r., gdy do Chile zawitał po raz pierwszy pionier winiarstwa kalifornijskiego, Robert Mondavi. W czasie swej podróży spotkał Eduardo Chadwicka z firmy Errázuriz, co w 1995 r. zaowocowało wspólnym projektem o kryptonimie Seña. Cel był prosty: stworzyć w Chile wino, które swą jakością dorówna najlepszym markom na świecie. Pierwszym rocznikiem był 1996; owoce cabernet sauvignon (70 proc.) oraz merlot i carménère pochodziły z wyselekcjonowanych winnic w dolinie Aconcagua. Z czasem w kupażu zaczęły pojawiać się sporadycznie cabernet franc i petit verdot. W 1999 r. Mondavi i Chadwick kupili posiadłość w Ocoa, 41 km od Pacyfiku w zachodniej części Aconcaguy. Liczy ona 45 ha, a krzewy cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc, petit verdot, carménère i malbec uprawiane są biodynamicznie. Po sprzedaży majątku Mondaviego koncernowi Constellation Brands Chadwick odkupił jego udziały i robi dziś Señę samodzielnie. W jego portfolio jest więcej winiarskich ikon: Don Maximiano Founder’s Reserve, Viñedo Chadwick, Shiraz La Cumbre oraz wchodzący na rynek tej jesieni Kai, zdominowany przez carménère.

Kto naprawdę był pierwszy
Winemakerzy z Concha y Toro mogliby spierać się z Chadwickiem o to, kto stworzył pierwsze icon wine w Chile. Ich legendarny Don Melchor (cabernet sauvignon, niekiedy z dodatkiem cabernet franc) z Maipo powstał po raz pierwszy w 1987 r., choć wtedy nikt nie nazywał go jeszcze ikoną. Mówiło się raczej o ultra premium wine, ale idea była podobna: zadziwić świat możliwościami Chile. Dlatego w 1997 r. szef firmy Eduardo Guilisati Tagle podpisał historyczną umowę z baronową Philippine de Rothschild, tworząc nowy, samodzielny projekt Almaviva. Przed rokiem Concha y Toro znów ubiegli konkurencję, wypuszczając na rynek pierwszą ikonę z odmiany carménère: Carmín de Peumo.
 
Długa lista
Dziś lista chilijskich icon wines ciągnie się w nieskończoność, a sam termin mimo krótkiego istnienia wydaje się nieco wyświechtany i przypomina odmieniane przez prasę filmową w Polsce pojęcie „filmu kultowego”. Dość powiedzieć, że wspomniany Kai z Errázuriz dopiero wchodzi na rynek, ale już reklamowany jest jako „ikona”.
Co ciekawe, Chile nie doczekało się na razie żadnego białego icon wine. W większości ikon dominuje cabernet sauvignon, choć największe firmy wykorzystują już modę na carménère i z tego dyskusyjnego szczepu próbują tworzyć wina klasy ultra premium. Warto wspomnieć raz jeszcze Shiraz La Cumbre Chadwicka, bo wino to (gwoli sprawiedliwości wraz z Folly Montesa) z pewnością przetrze szlaki dla kolejnych wielkich syrah w Chile.



Za ideą icon wines kryje się oczywiste przesłanie marketingowe – robimy wino za 50 dolarów (tyle mniej więcej kosztuje większość z nich). I choć praca specjalistów od PR w poszczególnych winiarniach jest nie do przecenienia, za konceptem winiarskich ikon wydaje się stać prawdziwa chęć udowodnienia światu, że Chile potrafi! Precyzyjny wybór siedlisk, poszukiwanie starych (relatywnie) parceli, drakońska selekcja gron, najlepsi winemakerzy, najdroższe beczki… W efekcie ikony to rzeczywiście grupa najlepszych dziś w Chile win, a ich pozycję na rynku światowym udowadniają choćby takie wydarzenia, jak opisana wcześniej degustacja berlińska. Inna sprawa, że w mniej znanej degustacji w szwajcarskim Wegis, którą relacjonowałem w Magazynie WINO trzy lata temu, wina z Chile zostały bezbłędnie rozpoznane przez degustatorów. Ale też, choć nie wygrały, trzymały fason pośród ikon z Europy, Kalifornii i Australii. Bo Chilijczycy naprawdę potrafią.

Najbardziej znane wina-ikony z Chile:
 
Seña, aconcagua, Eduardo Chadwick (cabernet sauvignon, merlot, carménère, petit verdot, cabernet franc)
Don Maximiano Founder’s Reserve
, aconcagua, Errázuriz, (cabernet sauvignon, shiraz, cabernet franc, petit verdot)
Viñedo Chadwick
, maipo, Eduardo Chadwick, (cabernet sauvignon)
Shiraz La Cumbre, aconcagua, Errázuriz
Don Melchor, maipo, Concha y Toro,(cabernet sauvignon, cabernet franc)
Almaviva, maipo, Concha y Toro & Baron Philippe de Rothschild, (cabernet sauvignon, carménère, cabernet franc)
Gold Reserve Cabernet Sauvignon, maipo, Carmen
Cabernet Sauvignon Casa Real, maipo, Santa Rita
VSC, maipo-rapel, Santa Carolina, (cabernet sauvignon, syrah, petit verdot)
Altura, colchagua, Casa Silva, (carménère, cabernet sauvignon, petit verdot)
Le Dix de Los Vascos, colchagua, Los Vascos,(cabernet sauvignon)
Alpha M, apalta-santa cruz, Montes,(cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc, petit verdot)
Folly Shiraz, apalta-santa cruz, Montes
Purple Angel, colchagua, Montes, (carménère, petit verdot)
Clos Apalta, colchagua, Casa Lapostolle (merlot, carménère, cabernet sauvignon)
Viu 1, colchagua, Viu Manent, (malbec, cabernet sauvignon)
 
© Tomasz Prange-Barczyński

Tekst poświęcony winiarstwu chilijskiemu znajdziesz tutaj.









Tomasz Prange-Barczyński - dziennikarz, redaktor naczelny magazynu "Wino", współpracuje z tygodnikiem "Wprost" i magazynem "WiK Wprost i Kultura"